ანტიკური ფილოსოფიური მემკვიდრეობა ბასილი დიდის სწავლებაში წმიდა სამების შესახებ

ავტორები

  • გვანცა კოპლატაძე ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი

საკვანძო სიტყვები:

ბასილი დიდი, არისტოტელე, გრიგოლ ნოსელი, ჰოპოსტატი, არსი

ანოტაცია

In the paper is discussed how St. Basil the Great  used  the work of Aristotle about substance (ousia) to separate the terms “hypostasis” and “ousia”  in  his study On the Holy Trinity. With the identification of the term “hypostasis” was cancelled the dualism, that exists in relations between  “private” and “general”,  “one” and “many” in the works of Aristotle, that was caused by  admission of two substances,  in other words,  it was justified, that  since the difference between private and  general creates only the signs that belong to the individual, specific subject or person, we should talk about the hypothetical and personal distinction, not the substantial (first and second substance) because  the homogeneous  objects will have inevitably the same substance.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2023-01-27

როგორ უნდა ციტირება

კოპლატაძე გ. (2023). ანტიკური ფილოსოფიური მემკვიდრეობა ბასილი დიდის სწავლებაში წმიდა სამების შესახებ. ლოგოსი, 4. Retrieved from https://logos.tsu.ge/index.php/logos/article/view/6177